lördag 19 oktober 2013

Början av min Au Pair resa

Jag bestämde mig för att åka som Au Pair till USA för ett antal år sedan, och sen har jag bara väntat på att jag ska bli gammal nog för att kunna börja min ansökan. Några dagar innan jag fyllde 18 drog jag med mig min mamma till ett informationsmöte med STS. Efter mötet fyllde jag i ett ansökningspapper och sen dagen efter fick jag första mailet med en faktura på ansökningsavgiften. Denna betala jag sedan en månad senare.

Sen en kväll ringde min telefon och det var en tjej som skulle intervjua mig. Inför detta skulle jag då ha med mig lite papper, så jag fixa det jag kunde. Problemet var att jag inte tagit körkort då. Men jag gjorde intervju och jag tycket det gick bra från min sida i alla fall, det fanns ingen anledning till att vara så nervös som jag var.

När intervjun sen var klar vad det dags att börja med mitt Au Pair rum. Sedan saknades bara dom sista papperna, från hälsoundersökningen, en kopia av ett nytt pass, slutbetyg från gymnasiet och så klart en kopia på mitt körkort.  Men jag kände att jag bara fick kämpa, hålla ut någon månad till så skulle studenten komma och förhoppningsvis skulle jag ta min körkort innan dess.

Studenten kom och inget körkort hade jag. Anledningen var att min körlärare inte tyckte jag var redo ännu även om mamma tyckte det när jag övningskörde med henne.

En vecka efter studenten skulle jag börja sommarjobba en månad hos en förskola här i Malmö. Jag berätta då detta för min körlärare som tyckte att jag i så fall fick boka in körlektion varje dag efter månaden på sommarjobbet och köra non-stop i två veckor. Detta tyckte både jag och Mamma lät väldigt konstigt. Så jag bestämde mig för att boka teoriprovet och uppkörningen själv, och jag hade väldigt tur och fick tid en vecka senare, vilket då var första veckan på sommarjobbet. Men det var bara att ta ledigt, för att komma iväg till USA var nummer 1 på min lista.

Jag klara både teoriprovet och uppkörningen då första försöket och nu kände jag att nu kommer jag äntligen komma iväg. Sedan skulle Au Pair rummet godkännas och liknande men då åkte jag på semester och sidan la nere ett tag så det dröjde innan jag fick iväg min ansökan till USA.

10 dagar efter jag skickat iväg ansökan så fick jag ett mail från Au Pair Care som sa att min ansökan blivit godkänd och ligger nu ute för familjer att hitta mig. Jag fick sedan mindre än en dag senare ett nytt mail från Au Pair Care men mer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar