söndag 20 oktober 2013

Min matchningsprocess del 2

Bara någon dag efter jag fått min match #3 fick jag en ny match.

Denna gången var den en familj med två tjejer, 9 och 7 år och dom bodde i Boston, Massachusetts. Jag fick även ett mail direkt från mamman där hon sa att dom var intresserade av att prata med mig och att jag skulle kolla deras profil och se om jag var intresserad av dom. Jag vill helst ha mindre barn då jag tycker om förskole ålder på barnen alltså 5 och under. Men jag hade bestämt att ge alla en chans så jag svara att jag gärna ville prata med dom och vi bestämt att vi skulle prata med henne nästa dag. Vi prata i ungefär 20 minuter och hon ställde lite frågor till mig och ställde lite frågor till henne. Samtalet gick väldigt bra tyckte jag i alla fall, jag var inte lika nervös som innan.
Familjen kändes väldigt bra efter detta, även om barnen var lite äldre än vad jag vill ha dela vi många intresse och vi skulle kunna ha väldigt kul tillsammans. Nästa dag fick jag ett nytt mail från henne då hon tacka för vårt samtal och undra om jag hade tid att prata med hennes man senare i veckan. Så jag svara att det gick bra och att jag såg fram i mot det. Då hade jag den känslan att detta skulle kunna vara en familj från mig. Jag var lite rädd bara över att dom var amerikanare utan dom var från UK, därför undra jag om dom fira alla amerikanska högtider som thanksgiving och liknande som jag gärna vill vara med om. Men jag prata med pappan i alla fall och vi prata i ungefär en halv timme. Han hade lite mer komplicerade frågor som hur jag är i olika situationer och liknande. Jag ställde även lite andra frågor jag kommit på efter förra skype samtalet.
Redan några timmar senare fick jag ett nytt mail där dom fråga om jag kunde skypa med tjejerna om en timme. Men under tiden jag höll på med denna familjen hade jag fått min match #5 och jag kände att jag gärna ville prata med den familjen först så jag fråga om vi kunde ta det lite senare i veckan. Så några dagar senare så skypa jag med dom två tjejerna, dom spendera mesta delen av samtalet att diskutera hur mycket dom tyckte om choklad. Men dom visa även upp sina favorit gosedjur och jag visa upp mina gosedjur.
Detta var en familj som jag först tänkte om dom vill matcha kommer jag klart säga ja, men sen kom nästa match och jag blev tveksam. Men det sluta med att dom skicka ett mail och sa att vi var kanske inte den bästa matchen för varandra och det gjorde mig faktiskt väldigt lättnad för jag visste inte vad jag skulle göra om dom velat matcha.

Nu hoppar vi först till match #6 innan jag tar #5. Denna familjen bestod av två killar, 2 år och 8 månader. Men redan när jag läste profilen och så att dom bodde mitt ute på landet, långt i från någon större stad med hönsfarm och ingen tv i huset så kände jag att det är verkligen inte familjen för mig. Dessutom håll jag då även på med både match #4 och #5, så jag skicka ett mail och sa då att jag redan har två familjer som jag tror är en bättre match för mig.

Men vidare till match #5 som jag nu kallar min hostfamily. Familjen består då alltså av en tjej som är 4 år och en liten kille som just nu är 9 månader, fyller 1 år i januari. Dom bor i Austin, Texas. Första samtalet med denna familjen gjorde jag till och med innan jag läst deras profil. Det börja med att mamma kom in med telefonen, jag hörde henne säga 'hon kommer här' och gav telefonen till mig och säger 'det är om Au Pair'. Jag tog telefonen och svara då 'hej det är Elin', på andra sidan telefon linjen sitter då min framtida Host mum som är svensk.
Hon berätta lite om familjen och fråga om jag kunde vara lite intresserad av att vara deras Au Pair, jag som var i lite chock och kollar snabbt igenom deras profil eftersom jag får mailet från AuPair Care samtidigt som vi pratar. Jag svara att jag var intresserad och vi bestämd att vi skulle höra av oss över mail och bestämma en tid för skype när hon kommer hem från sin business trip.
Jag läste igenom deras profil flera gånger och kände direkt att jag vill till denna familjen. Bästa första intrycket av alla matcher jag haft. Så jag skicka ett mail till henne. Jag förklara att jag verkligen tyckte om deras profil och ser fram att prata med dom, lära känna deras familj bättre. Jag skrev även ner frågan hur det funka med språket där eftersom dom vill att tjejen ska kunna både svenska och engelska. Men jag ville ju håller inte prata svenska hela tiden, för jag vill ju också få en chans att förbättra min engelska. Jag fick ett svar sen under natten och hon förklarar då att jag ska prata svenska med barnen när jag är själv med dom och liknande men när det är vänner över eller liknande och när pappan är hemma så pratar man engelska. Det tyckte jag lät väldigt bra, för min del. Vi bestämde oss att skypa dagen efter hon kom tillbaka.
Vår första skype samtal vara ganska, vet inte hur länge dock. Men jag gilla direkt hennes frågor, hon fråga inget som dom andra gjort som vad mina barnerfarenheter och liknande utan hon fråga om mina drömmar och jag klarar stress och en bestämt 4 åring. Hon måste vetat exakt vad hon leta efter. Dom behövde en Au Pair så fort som möjligt eftersom deras förra Au Pair åkt hem på grund av hemlängtan.
Vi bestämde en ny skype tid två dagar senare, vilket inte blev av på grund av att dom blev sjuka. Men vi prata igen några dagar senare, då var även lilla tjejen med. Urgullig tjej, som älskar Hello Kitty. Hon berätta om sitt kalas hon hade haft med Hello Kitty tema. Jag och mamman prata lite mer och ställde lite frågor till varandra. Det kändes väldigt bra och jag börja verkligen tycka om denna familjen. Men hon sa att dom hade andra att prata med och att dom skulle bestämma sig samma vecka.

Efter detta skype samtalet hade vi lite mail kontakt tills vi bestämde att prata igen, 2 dagar senare. Det var meningen att även pappan skulle vara med då med det blev inte av utan när mamman då ringde så satt hon där med lilla kille i knäet. Åhh, jag vill bara gosa med honom! Detta samtalet blev väldigt kort och hon fråga om jag trodde jag skulle klara av jobbet och jag svara så klart ja. Och sen kom det, hon sa att då har vi bestämt oss för att vi vill matcha med dig. Jag blev lite i chock tillstånd och svara bara Ja! och sen sa jag inte mycket mer det skype samtalet, men det vara bara runt 3 minuter så ändå. Hon sa att dom skulle ta kontakt med AuPair Care i Austin och säga vad dom bestämt sig för. Jag sprang direkt ut från mitt rum för att berätta för min familj och sen skicka jag sms till alla vänner och liknande. Några timmar senare fick jag mailet som sa 'Congratulation for the match with the family...' Jag hade inte riktigt fattat att det hände faktiskt och att jag skulle åka redan 33 dagar senare. Detta var nu 3 dagar sedan och jag är överlycklig, jag har verkligen hittat den perfekta familjen. Men jag har även panik för där är så mycket att göra innan jag är klar för att åka.

Jag var i matchningsprocessen ungefär 2 månader och det är både något av det roligaste jag varit med om hittills men ändå inte. Det är inte så roligt att vänta, och vissa familjer tar så himla lång tid på sig och svara och man bara sitter där.  Man vill så gärna bli klar och hitta sin familj, men det är också så himla kul när man får en match och känslan man får när man läser deras profil och kolla upp deras område och liknande. Men sen blir man ju också så himla ledsen när det inte blir av något. Så det är väldigt blandade känslor runt matchningsprocessen, och jag är så himla glad att det är över och jag har hitta min perfekta familj.


Detta blev två väldigt långa inlägg men nu är det avklarat och nu blickar vi framåt. 29 dagar kvar tills jag åker och ni får följa med genom mina förberedelser och sedan mitt år i Texas!


2 kommentarer: