måndag 28 oktober 2013

Visum - check!

Kom fram till Stockholm runt 6 imorse, trött som bara den var jag. Hade dock tur och fick två säten för mig själv annars skulle jag nog inte fått någon sömn alls.

Men när vi kom fram så gick vi först och handla frukost sen begav vi oss mot ambassaden. Där var vi sedan runt 7.30, vi hamnade som nummer 2-3 i kön vilket var skönt. Jag hade tid klockan 9 och min kompis 8 men det gjorde ingenting utan vi kunde gå in samtidigt ändå. Så mitt tips är att vara där tidigt, kön blir lång snabbt! Så vilken tiden du ändå har försök vara där innan de öppna. 



Man blev framkallad en och en till säkerhetskontrollen. Man gav först sitt pass till säkerhetsvakten så han kunde checka av en och sen fick man visa undersidan av sina skor. Vad dom nu tror man kan gömma där under. 

Sen var det som en flygplats säkerhetskontroll, man fick lägga av all elektroniskt. Om man hade dricka med sig var man tvungen att dricka lite av det. Sen la man väskan och jackan i backar så dom kunde åka igenom röntgen och man fick själv gå igenom sådan metalldetektor. Allt elektroniskt fick man lägga i ett fack och man fick ett lapp med ett nummer på som man hämta ut det sen med. 

När man tagit sig igenom säkerhetskontrollen fick man gå in i själva huset där man fick ta en nummer lapp och sedan sätta sig och vänta. När ens nummer sen blev uppkallad fick man gå och lämna in sina papper. 

Här var jag lite nervös för jag märkte att mina kontoutdrag var ostämplades. Men jag tänkte att dom kanske ändå inte behövs, så jag lämna inte in dom och om dom fråga efter dom fick jag väl ge det jag hade och i värsta fall fick jag hitta en bank i Stockholm där jag kunde få ett stämplat. Men dom sa inget om det så det var väl bra. 

Efter det fick man sätta sig ner igen, och vänta på att ens namn blev uppropad. Först tog man fingeravtryck, sen satt man sig ner igen och vänta på att man skulle bli kallad på intervjun. 

Själva intervjun va inte så svår. Hon frågade först om jag kunde berätta om min familj. Så jag berättade om vad mina värdföräldrar jobba som, hur många barn dom hade och var dom bodde. Sen frågade hon när jag tog studenten, hur gamla barnen är och om jag jobbat med barn förut. Sen var det klart. Så sa hon att mitt visa has been approved och att jag skulle få tillbaka mitt pass med visumet i inom en vecka. Jag fick även tillbaka lite av papperna jag lämnat in och blev tillsagd att jag skulle ta med det på flyget. 

Sen var det över. Vi var ute igen runt 8.30 . Jag som hört att det skulle ta så lång tid, jag hade packat massa böcker som jag inte ens hann börja på. Men nu är det klart i alla fall. Nu är det bara att skicka in papperna om det internationella körkortet och göra klart pre departure arbetet sen är allt papper arbete klart i alla fall. 21 dagar kvar nu! 

Nu sitter vi på tåget hem, hade tur och kunde byta våra biljetter. Vi hade inte räknat med att det inte skulle ta så kort tid. Pågrund av stormen som beräknas komma kunde vi byta helt gratis, även om min biljett inte var ombokningsbar. Nu vill jag bara hem och sova! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar