onsdag 6 november 2013

Pre Departure Project

Fick en fråga om vad det här Pre Departure Project, som jag har skrivit att jag hållit på med väldigt mycket, är egentligen. Så tänkte jag skriver ett inlägg om detta ifall någon annan också undrar över detta.

Det är som en uppsats med olika punkter som man ska skriva om, som man sen kommer ha med sig på Au Pair Academy i New York. Man måste lägga ner minst 8 timmar, men sen vill dom att man kanske kan ge det till sin värdfamilj när man kommer till dom. Så desto mer tid du lägger ner desto mer känner väl familjen att man vill detta, så jag tycker man ska göra det så bra som möjligt och lägga ner så mycket tid man tycker man behöver för att det ska bli väldigt bra.

Det är till för att man ska innan man kommer till USA ha en chans att förbereda sig innan. Den består av 10 delar.

1. Min amerikanska familj och region - här ska man alltså skriva om sin värdfamilj, speciellt barnen då. Man skriver vilken sorts familj dom är och om hur barnen är och vad dom tycker om att göra och om dom har några speciella behov. Sedan skriver man om staten man ska bo in och sedan staden. Det är viktigt att mer ser skillnaden mellan där man själv bor och där dom bor så att man kan förbereda sig på detta. Om familjen har någon annan religion än vad man själv har så ska man skriva om den och deras högtider så man kan förbereda sig inför det. Man kan även kolla upp ställen i staden där man kan ta barnen till, som tex det jag tog - ett barn museum och ett Zoo.

2. Utvecklings milstolpar - Här ska man kolla upp barns psykologiska, mentala och sociala milstolparna för barn i alla åldrar. Man får dela upp det i 5 åldrar - 0-12 månader, 1-3 år, 4-6 år, 7-8 år och 9+ år.

3. Enkla pyssel och snacks - Här ska man skriva om några enkla pyssel som kanske hör till olika högtider, saker man hittar i naturen eller hemma i kökskåpen. Sedan lite snacks man kan ge till barnen, om man har något typiskt svenskt man kan ge dom ska man skriva det här.

4. Sagor, sånger och lekar - Här ska man skriva ner sina favorit sagor som man vill dela med sig av med sina barn. Sånger som man kan sjunga för att lugna ner barnen och även om man har några som behöver speciellt delaktighet. Skriva ner några lekar man kan göra med barnen, samt hur det går till och vad som behövs.

5. Motoriken - Här ska man skriva ner olika aktiviteter som hjälper för att utveckla fin och grov motoriken hos barnen. Det står även att man ska lista vad som går för pojkar och tjejer. Men jag skrev att jag tyckte att allt passa för alla bara barnet själv vill göra det.

6. Fantasi och härma - Här ska man skriva ner roll lekar där barnen kan klä ut sig och låtsas vara någon annan och härma dom. Men även olika saker man ska tänka på om saker barn ser på till exempel stunt och liknande på tv så att inte barnet härmar vad som helst.

7. Dela och samarbete - Här ska man skriva om aktiviteter som kan hjälpa barnens sociala utveckling och om saker i hemmet barnen kan hjälpa till med själv, som bädda sin säng, städa undan efter sig. Lekar som man hela familjen kan vara med i och passar alla som charader och brädspel och liknande.

8. Språk utveckling - Här ska man skriva om lekar man kan leka som hjälper med språkutvecklingen. Böcker och liknande som kan användas. Eftersom jag har två-språkliga barn så har jag skrivit om det också.

9. Mitt lands högtider - Här ska man alltså skriva om Svenska högtider som man kanske inte firar i USA. Hur man firar det, vad man äter och hur man klär sig. Man ska även jämföra hur vi firar samma högtider olika i Sverige och USA, som tex jul som vi firar olika dagar.

10. Frågor till värdfamiljen - Här ska man skriva ner några frågor som man vill ställa till sin värdfamilj under första dagarna.


Det var det. Men i instruktionerna står det att det är viktigt att man vet att det inte finns något rätt eller fel. Det är lite som jag har haft problem men annars påminner det väldigt mycket om saker jag gjort i skolan när jag läste Barn och Fritidsprogrammet så jag har väl ett litet försprång där. Jag har bara del 10 kvar nu sen är jag klar. Men det är inte så svårt så jag ska se till så att jag får det klart nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar